Kako bismo lakše razumeli zašto nam dete postiže bolje rezultate iz pojedinih oblasti, dok iz nekih često ne zadovoljava ni prosek grupe i izbegli brigu i nezadovoljstvo, potrebno je razumeti dečje različitosti u dominantnom tipu inteligencije.
Pre svega, značajno je reći da :
-Svaki čovek uči na različit način;
-Svi u različitim situacijama koristimo različite inteligencije, a samim tim i različite stilove učenja;
-Svaka vrsta inteligencije je značajna i vredna;
-Svaka vrsta inteligencije može da se razvije i pojača;
-Čovek može da koristi svoje jače inteligencije da osnaži one koje su slabije razvijene.
-
Logičko-matematička inteligencija
*Razmišlja konceptualno
*Istražuje veze, odnose i kategorije
*Dobar u rasuđivanju, logičkom mišljenju i rešavanju problema
*Manipuliše okruženjem da bi eksperimentisao
*Razmišlja i zaključuje o prirodnim događajima
*Naučnici, inženjeri, kompjuterski programeri, računovođe
*Uči kroz proračunavanje, korišćenje statistike, pravljenje redosleda, logiku, rešavanje problema, upoređivanje, izvođenje zaključaka
-
Interpersonalna inteligencija
*Razmišlja i funkcioniše kroz odnose
*Vođa u grupi
*Izvanredna sposobnost da prepozna osećanja i namere drugih ljudi
*Razume ljude, dobar je medijator
*Organizator, dobar u komunikaciji, može da bude manipulativan
*Lako se snalazi u društvu, ima puno prijatelja
*Terapeuti, biznismeni, političari, ljudi koji pokreću akcije i organizuju grupe
*Uči kroz razgovore, timski rad, sarađivanje na projektima
-
Kinestetička inteligencija
*Procesuje saznanja kroz telesne senzacije
*Izvanredna fina motorika
*Ume da oseti kada šta treba da radi
*Dobar mimičar
*Potreba da se kreće, često ga okarakterišu kao hipreaktivnog
*Atletičari, plesači, glumci, pantomimičari, klovnovi
*Uči kroz pokret, fizičku aktivnost, dodirivanje predmeta, pravljenje, seckanje, improvizaciju, dramu, mimiku
-
Intrapersonalna inteligencija
*Ume da se fokusira
*Jaka ličnost
*Duboko svestan svojih osećanja, snova i ideja
*Reflektivan i analitičan
*Izbegava grupne aktivnosti
*Prepoznaje svoje snage i slabosti
*Potrebno mu je vreme i prostor da bude sam sa sobom
*Samostalne delatnosti, istraživač, teoretičar, filozof
*Uči kroz samostalno razmišljanje, povezivanje stvari naučenih kroz lično iskustvo, vođenje dnevnika, poistovećivanje, pravljenje teorija.
-
Lingvistička inteligencija
*Razmišlja kroz reci
*Razvijena sposobnost slušanja
*Voli da čita i piše
*Igra se rečima
*Voli da gleda, sluša i izgovara reči
*Dobar pripovedač, voli da priča dogodovštine i viceve
*Nastavnici, novinari, pisci, advokati, prevodioci
*Uči kroz čitanje, pisanje, poeziju,debate, prepričavanja
-
Muzička inteligencija
*Razmišlja kroz zvuk i ritam
*Pevuši i zvižduće
*Odmah reaguje na muziku
*Uživa u proizvođenju muzike na razne načine, peva u vodi
*Osetljiv na zvuke u okruženju (cvrčak,zvono…)
*Kritičan prema muzici koju stvaraju drugi
*Hor, orkestar, muzička grupa, disk-džokej, pozorište
*Uči kroz pravljenje rima, opuštanje uz muziku, smišljanje pesmica, koristi muziku da pokrene ideje
-
Prostorno-vizuelna inteligencija
*Razmišlja kroz slike
*Zamišlja scene i slike
*Dobro zna gde se šta nalazi
*Fasciniraju ga mašine
*Pronalazači, arhitekte, inženjeri, mehaničari
*Uči kroz pravljenje mapa, postera, šematskih prikaza, ilustracije, vizuelizacije, crtanje, podvlačenje
UPITNIK O VRSTAMA INTELIGENCIJE
1.Snalažljiv sam sa predmetima
2.Imam dobar osećaj za prostor
3.Prirodno sam nadaren da pomognem prijateljima da reše konflikte
4.Lako se sećam reči pesama
5.Umem da objasnim stvari koje su teške i slušaocima pomognem da ih razumeju
6.Uvek radim stvari korak po korak
7.Dobro poznajem sebe i razumem zašto se ponašam na određeni način
8.Uživam u društvu i zajedničkim aktivnostima
9.Dobro učim na predavanjma i kada slušam druge
10.Umem da prepoznam promene raspoloženja u muzici
11.Volim slagalice, ukrštene reči, logičke probleme
12.U učenju su mi važna vizuelna pomagala kao što su dijagrami, grafikoni i sl.
13.Osetljiv sam na osećanja i raspoloženja ljudi oko sebe
14.Najlakše učim kada moram sam da uradim
15.Da bih nešto počeo da učim ,moram da vidim sopstvenu korist u tome
16.Volim privatnost i tišinu kada razmišljam i radim
17.U složenim muzičkim komadima umem da prepoznam poljedinačne instrumente
18.Lako mogu da se prisetim scena koje sam video
19.Imam razvijen rečnik i izražajno govorim
20.Volim da hvatam beleške
21,Imam dobar osećaj za ravnotežu i uživam u fizičkom pokretu
22.Umem da prepoznam odnose i veze među stvarima i ljudima
23.U grupi ljudi umem da sarađujem i razrađujem ideje drugih ljudi
24.Dobar sam posmatrač i često primetim stvari koje drugima promaknu
25.Lako mi postaje dosadno
26.Uživam da učim i radim samostalno, bez drugih
27.Uživam da stvaram muziku (proizvodim zvuke na razne načine)
28.Dobro se snalazim sa brojevima i različitim matematičkim problemima
Pored svakog iskaza dajte sebi ocenu. Ako je iskaz istinit 5, ako je neistinit 0, a ako je izmedju od 1-4.
LINGVISTIČKA 5,9,19,20
LOGIČKO-MATEMATIČKA 6,11,22,28
PROSTORNO-VIZUELNA 2,12,18,24
MUZIČKA 4,10,17,27
INTERPERSONALNA 3,8, 13,23
INTRAPERSONALNA 7, 15, 16, 26
KINESTETIČKA 1, 14,21,25
Poznajući i uvažavajući dečje različitosti po pitanju dominantne inteligencije, planiranje aktivnosti u vaspitno-obrazovnom radu polazi od principa raznovrsnosti. Na taj način svako dete nalazi put do usvajanja znanja.
AKTIVNOSTI ZA RAZLIČITE VRSTE INTELIGENCIJE
lingvistička-čitanje, pisanje, priče, šale, anegdote, prepričavanja, recitacije
kinestetička-igra, ples, gluma, fizičko, mimika,vajanje, kreativne radionice
matematička-simboli, brojevi,grafičko predstavljanje,pronalaženje uzročno-posledičnih veza, rešavanje problema, otkrivanje pravila
prostorno-vizuelna-bojenje, šematski prikazi, mape uma, pravljenje mapa i reljefa, vizualizacija
muzička-ritmičke igre, zvuci, komponovanje, pevanje, rad uz muziku u pozadini
intrapersonalna-samostalno razmišljanje, smišljanje strategija, procesuiranje osećanja, analiza svojih reakcija na događaje, ponašanja, maštanje (kroz dramsku radionicu i socioemotivne aktivnosti)
interpersonalna-rad u paru ili u manjim grupama, projekti na kojima se sarađuje,procene i komentari,liderstva u aktivnostima.
I za kraj…
Drage mame i tate, ako ste uspeli da prepoznate sebe u nekoj od opisanih inteligencija, razumećete zašto se lako i rado bavite određenim poslovima dok vam drugi ne idu od ruke.
Nadam se da ćete i sutra, kada vaša deca u školi budu postizala različite rezultate iz pojedinih predmeta imati razumevanja i da će vam ova teorija biti od koristi pri izboru dodatnih aktivnosti i, kasnije, životnih opredeljenja za svoje dete.
Olivera Sekulovski